Pojistníkům, kteří požádají o důchod, ubude od 1. dubna 2022 další povinnost. V rámci postupného odbourávání byrokracie nepotřebují pobočce Sociální pojišťovny předkládat potvrzení z úřadu práce, sociálních věcí a rodiny o období, ve kterém byli v minulosti zařazeni do evidence uchazečů o zaměstnání.
.
Tyto informace si Sociální pojišťovna a úřady práce, sociálních věcí a rodiny vyměňují mezi sebou elektronicky.
V tomto roce přichází pro klienty již ke druhé pozitivní změně v předkládání dokladů ke sepsání žádosti o důchod. Od 1. ledna 2022 žadatel o důchod nemusí předkládat rodné listy dětí, úmrtní list ani oddací list.
„Od 1. dubna 2022 je Sociální pojišťovna povinna získávat a používat údaje evidované v informačním systému úřadu práce, sociálních věcí a rodiny v části týkající se evidence uchazečů o zaměstnání a pomoci v hmotné nouzi. Změna nastala jen v získávání údajů o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. Údaje o pobírání dávek v hmotné nouzi Sociální pojišťovna z informačního systému úřadu práce získávala již před změnou zákona proti byrokracii. Od žadatelů o důchod tedy už ani dosud nevyžadovala potvrzení o pobírání dávek v hmotné nouzi,“ uvedla mluvčí Sociální pojišťovny Zuzana Dvoráková.
Údaje o období, ve kterém byli žadatelé o důchod zařazeni do evidence uchazečů o zaměstnání, si zaměstnanci Sociální pojišťovny zjistí sami přes portál Oversi, který využívají orgány státní a veřejné správy, nebo elektronicky přímo od příslušného úřadu práce, sociálních věcí a rodiny. „Pokud však žadatel o důchod má doma potvrzení o evidenci na úřadu práce, může ho při sepisování žádosti o důchod Sociální pojišťovně předložit. Není to však jeho povinnost,“ dodala Dvoráková.
Redakce radí: Vyzkoušejte zajímavé rady a tipy pro své zdraví.